Stres i problemy ze snem – kłopotliwy duet

Stres i problemy ze snem – kłopotliwy duet

Zbyt duże tempo życia, mnóstwo obowiązków na głowie, poczucie, że wciąż przed nami jeszcze wiele rzeczy do zrobienia, a także kłopoty w pracy, problemy z nauką, problemy w relacjach i z dziećmi, trudności finansowe, czy choroby w rodzinie i obawy przed chorobą to ważne czynniki wywołujące duże napięcia nerwowe i stres.
Każdy z nas ma inną odporność na sytuacje stresujące, inaczej je przeżywa i inaczej uwalnia się od stresu. Niewielki poziom stresu jest nam niezbędny w codziennym życiu – dodaje motywacji i siły do działania i walki. Nadmierne obciążenie organizmu stresem przez dłuższy czas negatywnie odbija się na naszym samopoczuciu, ocenie wartości i zdrowiu.
Wzmożone napięcie nerwowe i kłopoty ze snem często prowadzą do pojawienia się koła przewlekłego stresu. Gdy jesteśmy zdenerwowani, po pełnym napięcia emocjonalnego dniu, trudno jest nam zasnąć i często wybudzamy się w nocy. Brak efektywnego snu w nocnego odbija się niekorzystnie na funkcjonowaniu naszego organizmu w ciągu dnia. Zwykle wtedy jesteśmy zmęczeni, mamy spowolnione reakcje i ograniczoną percepcję, wolniej wykonujemy zadania, co wzbudza negatywne emocje i wzmaga odczuwanie stresu. Po wymagającym dniu, znowu mamy problem by spokojnie usnąć. W ten sposób zamyka się błędne koło przewlekłego stresu. Oczywiście, ten mechanizm może uruchomić każdy z jego elementów – również kłopoty ze snem, czy zmęczenie powodowane nadmiarem obowiązków.

Czym objawia się koło przewlekłego stresu?

Dokucza nam zmęczenie, uczucie wyczerpania, czasem skarżymy się na kołatanie serca, drżenie rąk i pocenie się. Często pojawiają się nawracające bóle głowy. Stajemy się zmęczeni wyczerpani i nadpobudliwi. Wszystko zaczyn nas denerwować, a mały drobiazg może prowadzić do wybuchu złości lub płaczu. Podrażnienie nerwowe w połączeniu ze stresem mogą również dawać objawy ze strony przewodu pokarmowego – wówczas dokuczają na m skurcze żołądka, biegunki czy zaparcia.

Jak temu zaradzić?

Aby wyjść z koła przewlekłego stresu, warto zadziałać wielotorowo – zredukować napięcie nerwowe i niepokój w ciągu dnia, a jednocześnie poprawić jakość snu w ciągu nocy. Takie działanie wykazują leki homeopatyczne, odpowiadające za zredukowanie napięcia nerwowego i wyciszenie organizmu. Wykazują one właściwości uspokajające a także ułatwiają zasypianie. W ciągu dnia natomiast ułatwiają utrzymanie koncentracji i aktywności w ciągu dnia.
Przerwanie błędnego koła przewlekłego stresu najskuteczniej odbywa się poprzez jednoczesne działania wspierające zarówno naszą duszę, jak i ciało. Warto zmierzać do opanowania czynników powodujących stres i uwolnienia się od przykrych przeżyć emocjonalnych. Niekiedy wystarczy postawa życzliwego słuchacza u bliskiej nam osoby.
Ważna jest także dbałość o poprawę kondycji fizycznej, która także pomaga nam lepiej radzić sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami, złagodzić ich wpływ na organizm. Osoby cierpiące z powodu zbyt wysokiego poziomu stresu i mające kłopoty ze snem często uważają, iż chwila czasu dla siebie, aktywność fizyczna, czy zajęcie się osobistą pasją, bardzo korzystnie pomaga im „uwolnić głowę” od nurtujących negatywnych myśli w ciągu dnia.
W przypadku przewlekłego stresu bywa również i tak, że konieczna jest konsultacja lekarza i zastosowanie specjalistycznych, złożonych metod działania redukujących stres i leczenie bezsenności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.