E-learning coraz bardziej popularny

E-learning coraz bardziej popularny

Internetowe seminaria są szczególnie polecane firmom o rozproszonej strukturze. Dodatkową ich zaletą jest możliwość odtworzenia nagrania. Raz stworzony materiał audio-video może być użyty wiele razy do przeszkolenia dużej liczby pracowników. Natomiast nowoczesne technologie, które umożliwiają interakcję między uczestnikami a trenerem w znacznym stopniu wzbogacają webinaria prowadzone na żywo. Wymiana informacji może zachodzić z wykorzystaniem takich funkcjonalności jak: współdzielenie ekranu, udostępnianie plików i kwestionariuszy on-line, a także prowadzenie czatu, za pomocą którego uczestnicy mogą zadawać pytania lub zgłaszać uwagi.

Złote zasady e-learningu

Podstawą efektywnie przeprowadzonego seminarium internetowego są odpowiednie warunki techniczne. Chodzi tu o takie elementy jak: stabilne i szybkie łącze internetowe, przeglądarka z zainstalowanymi wtyczkami typu JavaTM i Adobe Flash Player oraz słuchawki z mikrofonem. Ponadto podczas szkolenia pracownik powinien mieć zapewnione odpowiednie warunki do nauki — ciche i wyizolowane pomieszczenie (np. sala konferencyjna czy salka spotkań). Dobrą praktyką jest również poinformowanie innych pracowników o tym, że dana osoba uczestniczy w szkoleniu. Dzięki temu nie będzie odrywana od nauki dzwoniącymi telefonami czy zaczepiana przez kolegów różnymi sprawami „niecierpiącymi zwłoki”.

Szkolenie w realu czy w wirtualu?

Jedną z podstawowych zalet e-szkolenia jest niewątpliwie znaczne ograniczenie kosztów. Szkolenie internetowe jest istotnie tańsze od tradycyjnego, a dodatkowo firma nie musi ponosić wydatków związanych z delegacjami (podróże i przejazdy, diety, noclegi). Ponadto pracownik nie traci czasu na dojazdy i od razu po zakończonym webinarium może wrócić do swoich obowiązków. Dodatkową zaletą kursów internetowych jest możliwość monitorowania wyników kursantów. Dzięki temu nie tylko uczestnik, ale także jego przełożony mogą na bieżąco śledzić wyniki postępów w nauce. Z drugiej jednak strony pewnym ograniczeniem szkolenia internetowego może być brak bezpośredniego kontaktu. Rozmowa bez pośrednictwa narzędzi telekomunikacyjnych z pewnością ułatwia udzielanie wyczerpujących wyjaśnień i odpowiedzi na pytania uczestników, jak również pozwala na nawiązywanie nowych znajomości czy wymianę doświadczeń między słuchaczami.

Webinarium jako część procesu szkoleniowego

W wielu przedsiębiorstwach metoda e-szkoleń zagościła na dobre w procesie doskonalenia zawodowego. Webinarium poprowadzone przez wykwalifikowanego trenera staje się profesjonalnym, nowoczesnym, tanim i — co ważne — efektywnym narzędziem w całym procesie doskonalenia wiedzy. Należy jednakże pamiętać, że e-learning powinien być jednym (nie: jedynym) z dostępnych modeli nauczania w firmie. Decydując się na wdrożenie szkoleń internetowych, pracodawca nie może sobie pozwolić na całkowite wyeliminowanie tradycyjnych metod, które odgrywają ważną rolę w zakresie doskonalenia umiejętności interpersonalnych.

W wielu obszarach jednak warto skorzystać z narzędzi e-learningu. Co więcej, warto zastanowić się nad łączniem tradycyjnych i internetowych metod szkoleniowych. I tak np. webinarium zastosowane przed kursem stacjonarnym wprowadzi uczestników w temat, między sesjami pomoże utrwalić zdobytą wiedzę, natomiast po zakończonym szkoleniu ułatwi podsumowanie całości materiału, jak również pozwoli sprawnie ocenić jego ewaluację. Metoda seminarium online jest także bardzo często wykorzystywana w przypadku szkoleń „twardych”, dotyczących np. zagadnień BHP czy też nowości produktowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *