Różowa wstążka w walce z rakiem piersi

Różowa wstążka w walce z rakiem piersi

Różowa wstążka

Różowa wstążka to znany na całym świecie symbol kojarzony z walką z rakiem piersi oraz związanej z chorobą profilaktyką, a także szeroko pojętą edukacją społeczeństwa. Celem akcji jest nie tylko informowanie ludzi o raku piersi i prowadzonych nad nim aktualnie badaniach, ale także zwrócenie uwagi na zaniedbania popełniane przez służę medyczną, a wiążące się z bezpośrednim zagrożeniem życia pacjentek. To także źródło informacji dotyczących możliwych sposób terapii, nie tylko tych stricte farmakologicznych czy leczenia szpitalnego, ale także dostępnego wsparcia o charakterze psychologicznym. I wreszcie – to troska o kobiety, które wygrały walkę z rakiem piersi i zapewnienie pomocy w życiu pochorobowym.

Historia symbolu

Historia wstążki sięga już roku 1917, kiedy to była ona motywem pojawiającym się w archaicznej pieśni marszowej; następnie została wykorzystana jako symbol szeroko pojętej świadomości przez żonę amerykańskiego zakładnika – pragnąc by mąż wrócił bezpiecznie do domu, kobieta zawiązała żółte wstążki wokół drzew. Niedługo później wstążki te stały się narodowym symbolem osób, które zaginęły. Zmiana znaczenia nastąpiła w latach 90., kiedy to działacze na rzecz chorych na AIDS wykorzystali czerwoną wstążkę jako znak walki z chorobą. Z kolei wstążka w wersji różowej, kojarzona z rakiem piersi, została po raz pierwszy zaprezentowana w 1990 roku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Raka Piersi, zaś w 1992 roku zyskała miano oficjalnego symbolu organizacji.

Różowa wstążka jest symbolem międzynarodowym i funkcjonuje w wielu krajach, nie tylko jako komercyjny znak umieszczony na konkretnych produktach, ale także jako symbol niosący za sobą edukacyjne przesłanie.

Popularyzacja

Istnieją różnorakie kampanie mające na celu popularyzację wiedzy związanej z rakiem piersi, jedną z nich jest corocznie odbywająca się kampania BCAM (Breast Cancer Awareness Month) współtworzona przez stowarzyszenia przeciwrakowe i zaangażowane prywatne osoby, zorganizowana po raz pierwszy w 1985 roku. BCAM trwa przez cały październik, a jednym z celów kampanii jest zdobycie funduszy, które następnie zostaną przeznaczone na dalsze działania społeczno-edukacyjne, a także procesy leczenia i opieki pooperacyjnej pacjentek. Jedną z ważniejszej misji październikowej kampanii jest uświadomienie społeczeństwa o konieczności kontrolnych badań mammograficznych pozwalających na wczesne wykrycie i całkowite wyleczenie choroby.

Troska o własne zdrowie

Znaczenie toposu różowej wstążki jako symbolu walki z rakiem piersi jest nieocenione – większość z nas nie dba o swoje zdrowie dopóki nie pojawią się konkretne dolegliwości wskazujące na dane schorzenie. W tym przypadku zagrożenie jest śmiertelne – późno wykryty nowotwór może okazać się niemożliwy do wyleczenia, warto więc zwrócić uwagę na kampanie prowadzone przez stowarzyszenia dbające o zdrowie kobiet na całym świecie. Regularna mammografia czy samobadanie, które możemy bez problemu przeprowadzić w domu, może uratować zdrowie nie tylko nam, ale również naszym bliskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *